Bel ons: 085-0068730
Openingstijden: Maandag t/m Vrijdag 8:00 tot 17:00
Bel ons: 085-0068730
Openingstijden: Maandag t/m Vrijdag 8:00 tot 17:00
APK direct inplannen?
APK direct inplannen?

Veelgestelde vragen APK

Veelgestelde vragen APK

Hier ziet u de veel gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers tot 3500kg.

Wat is een deeltjesmeting bij APK?

Een deeltjesmeting bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) is een meting die wordt uitgevoerd om de hoeveelheid uitlaatgassen die door het voertuig worden uitgestoten te meten. Deze meting wordt uitgevoerd om te controleren of het voertuig voldoet aan de emissienormen die zijn vastgesteld door de overheid.

Tijdens de deeltjesmeting wordt de hoeveelheid fijnstof gemeten die door de uitlaat van het voertuig wordt uitgestoten. Dit fijnstof bestaat uit kleine deeltjes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. De meting wordt uitgevoerd terwijl het voertuig op een speciale testbank staat en wordt uitgevoerd in combinatie met een meting van de hoeveelheid koolmonoxide (CO) en koolwaterstoffen (HC) die worden uitgestoten.

Als het voertuig niet voldoet aan de emissienormen, kan dit leiden tot afkeuring bij de APK-keuring. In dat geval moet het voertuig worden gerepareerd om te zorgen dat het wel aan de normen voldoet voordat het weer de weg op mag.

Meer veelgestelde vragen APK

Top 5 – veelgestelde vragen APK Keuring

Kan ik ook mijn camper laten keuren bij APK Steenwijk?2022-01-30T12:17:20+00:00

In ons APK keuringsstation kunnen wij ook campers keuren. Echter is dit wel afhankelijk van het gewicht van uw camper en de grootte ervan.

Wilt u zeker weten of u bij ons terecht kunt, bel of mail dan even met ons op 085-0068730.

Wat zijn APK-adviespunten?2022-02-03T08:03:06+00:00

Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit vermelden in het afmeldscherm.

Korte toelichting op de vijf adviespunten:

  1. AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
  2. AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen lekkage).
  3. AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is hierbij niet de bedoeling dat de voertuigeigenaar geinformeerd wordt over alle auto-onderdelen die roestvorming hebben. Het keuringsstation geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
  4. AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die de APK-keurmeester niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
  5. AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren. Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom wordt er een algemene omschrijving gebruikt voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).
Wat wordt er gecontroleerd bij een APK-keuring?2022-02-03T07:47:45+00:00

Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)

Wanneer een deeltjesmeting bij APK?2023-03-19T07:43:10+00:00

Een deeltjesmeting is onderdeel van de APK-keuring in Nederland voor dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1-1-2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. De deeltjesmeting is verplicht voor deze voertuigen vanwege de schadelijke uitstoot van fijnstof die bij deze voertuigen kan voorkomen.

Bij de APK-keuring wordt de deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de roetmeting. De roetmeting wordt uitgevoerd door het meten van de hoeveelheid roetdeeltjes die vrijkomen uit de uitlaat van het voertuig tijdens een test op een speciale testbank. Naast de deeltjesmeting wordt er ook gekeken naar andere aspecten van de uitlaatgassen, zoals de hoeveelheid koolmonoxide en koolwaterstoffen die worden uitgestoten.

Het is belangrijk om te benadrukken dat de deeltjesmeting alleen wordt uitgevoerd bij dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1 januari 2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. Bij benzineauto’s en benzinebestelwagens wordt geen deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de APK-keuring.

Ga naar de bovenkant