Veelgestelde vragen APK
Veelgestelde vragen APK
Hier ziet u de veel gestelde vragen over APK-keuring van personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers tot 3500kg.
Meer veelgestelde vragen APK
Top 5 – veelgestelde vragen APK Keuring
De RDW stuurt u 6 weken voordat de APK op uw voertuig vervalt een brief om u te herinneren aan de APK-vervaldatum van uw voertuig. Deze brief ontvangt u of per post of digitaal in uw Berichtenbox.
U blijft als eigenaar van een voertuig altijd zelf verantwoordelijk om een voertuig op tijd te laten keuren.
Een deeltjesmeting bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) is een meting die wordt uitgevoerd om de hoeveelheid uitlaatgassen die door het voertuig worden uitgestoten te meten. Deze meting wordt uitgevoerd om te controleren of het voertuig voldoet aan de emissienormen die zijn vastgesteld door de overheid.
Tijdens de deeltjesmeting wordt de hoeveelheid fijnstof gemeten die door de uitlaat van het voertuig wordt uitgestoten. Dit fijnstof bestaat uit kleine deeltjes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu. De meting wordt uitgevoerd terwijl het voertuig op een speciale testbank staat en wordt uitgevoerd in combinatie met een meting van de hoeveelheid koolmonoxide (CO) en koolwaterstoffen (HC) die worden uitgestoten.
Als het voertuig niet voldoet aan de emissienormen, kan dit leiden tot afkeuring bij de APK-keuring. In dat geval moet het voertuig worden gerepareerd om te zorgen dat het wel aan de normen voldoet voordat het weer de weg op mag.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
Een deeltjesmeting is onderdeel van de APK-keuring in Nederland voor dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1-1-2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. De deeltjesmeting is verplicht voor deze voertuigen vanwege de schadelijke uitstoot van fijnstof die bij deze voertuigen kan voorkomen.
Bij de APK-keuring wordt de deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de roetmeting. De roetmeting wordt uitgevoerd door het meten van de hoeveelheid roetdeeltjes die vrijkomen uit de uitlaat van het voertuig tijdens een test op een speciale testbank. Naast de deeltjesmeting wordt er ook gekeken naar andere aspecten van de uitlaatgassen, zoals de hoeveelheid koolmonoxide en koolwaterstoffen die worden uitgestoten.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de deeltjesmeting alleen wordt uitgevoerd bij dieselauto’s en dieselbestelwagens die op of na 1 januari 2006 voor het eerst op de weg zijn toegelaten. Bij benzineauto’s en benzinebestelwagens wordt geen deeltjesmeting uitgevoerd tijdens de APK-keuring.